Återhämtning under julbestyren

I går var jag hos min fantastiska och hårt arbetande frisör Camilla. Vi talad om att det är mycket att göra innan jul i ett yrke som hennes samtidigt som människor inom serviceyrken har precis samma behov av förberedelser som alla vi andra. Att i det läget börja tala om mindfullness, meditation eller långa härliga promenader i naturen känns inte riktigt aktuellt.

För att inte vara helt utsliten när julafton kommer, vad kan man då göra för att ta hand om sin återhämtning, trots alla tidskonsumerande förberedelser? Läsning har visat sig vara en effektiv hjälp till att reducera stress!

Vila hjärnan en stund innan du somnar

Varför är läsning bra

Forskarna tror det beror på att hjärnan måste koncentrera sig vid läsning vilket ger en distraktion. Den distraktionen gör att vi bokstavligt talat förflyttas till bokens värld vilket i sin tur gör att spänningar släpper i muskler och i hjärtat.

Att hjärnan och nervsystemet kopplar av beror inte bara distraktionen utan att det sker en aktivering av fantasin som i sin tur stimulerar kreativiteten och ger en förändrat medvetandetillstånd vilket är mycket vilsamt. Ett förändrat medvetandetillstånd är samma sak som t ex sker vid meditaion.

Viktigt vad du läser

Egentligen skall jag inte behöva skriva detta men det är viktigt att läsa utan prestation. Välj bort faktaböcker och artiklar som är kopplade till ditt arbete eller annat som du upplever stressande.

När skall jag hinna läsa

Inför jul är kanske den bästa tiden för nedvarvning stunden innan du skall sova. Gå till närmaste Pocketshop eller bibliotek och välj något riktigt lockande. Glid därefter in i din allra skönaste vila och återhämtning.

Vilken bok är din bästa avkoppling?

När allt är lugnt – satsa på en läsretreat

Karin Eggert Kraft på Kraft Kulturproduktion har kommit på den lysande idén om en läsretreat hemma. Grunden är att du avsätter 6 timmar och lite förberedelse bara för dig själv. Jag låter Karin presentera sin idé och hur du kan gå till väga: http://kraftkulturproduktion.se/tips/hello-world/

 

Fakta från undersökning

  • Läsningen reducerade stressnivån med 68 % efter bara 6 minuters läsning.
  • Lyssna på musik reducerade stressnivån med 62 %
  • En kop te eller kaffe (!) sänkte stressen med 54 %
  • En promenad gav en sänkning med 42 %

Källa: The Telegraph