Börja året med en läsretreat – billigt och förtjusande!

Att vara kreativ och prestera kräver at vi då och då går in i  prestationens motsats, vila och välbehag.

På den fysiska nivån handlar det om att aktivera hormon som oxytocin och se till att det parasympatiska nervsystemet får  chans att dominera en stund. Det finns många vägar dit och ett sätt är att göra en retreat. Att åka i väg på SPA, till kloster eller kursgård kan vara både dyrt och tidskrävande.

I dag har jag därför glädjen att posta ett gästinlägg från Karin Eggert från Kraftproduktion som arbetar med kultur och läsning som en av vägarna till bra hälsa . Karin har en alldeles fantastisk idé om en annorlunda retreat, lås och njut av hennes upplägg!

Nedvarvning en byggsten för hållbar livsstil

Att vara på en retreat för att komma bort från vardagen, hämta kraft och komma tillbaka upplevs ofta som något privilegierat, för de som har tid och råd.

Läsretreat hemma kostar din tid, annars är det gratis. Att ha en läsretreat är avstressande.

Det ger också en stunds verklighetsflykt, som kan hjälpa dig att nya perspektiv på dina egna problem.

Att leva dig in i bra bok kan vara en metod för att släppa fram känslor som du av ena eller andra anledningen inte ger plats åt i din vardag. Det kan kännas befriande, som att lätta på trycket. Redan Aristoteles talade om detta. Han sa att vi uppnådde en slags rening, katharsis, när vi tog del av en tragedi.

Att ha en läsretreat i början av året kan fungera som en inspirerande crashkurs för ett år av läsande. Lyckas du få en vana att regelbundet varva ner med en bok så kan bli en byggsten för en hållbar livsstil.

Här är några tips på hur du skapar en bra läsretreat.

Planering

Se till att göra plats för sex timmars läsning. Tänk igenom detta noga och fundera på vilka fällor som skulle kunna sabotera din retreat. Hitta en lösning på var och en av fällorna. Skriv ner fällor och lösningar på ett papper som du fäster någonstans som att du kan titta på det då och då innan retreaten.

Böckerna

Lägg några timmar på biblioteket för att leta efter böcker som du är intresserad av. Ett tips är att välja några olika romaner, några olika serieböcker, några diktsamlingar och några novellsamlingar. Vad du väljer att läsa på själva retreaten behöver du egentligen inte bestämma för än det är dags.

Komfort

Dagen innan retreaten bör du se till att du har mat hemma som du enkelt kan värma upp.

Gör i ordning en eller helst ett par olika läsplatser som du kan förflytta dig emellan under retreaten. Kuddar är mycket bra att ha till hands. Kanske lägga boken på en kudde i knät, eller ha en kudde under bröstet om du läser liggande på mage.

Skriv ett schema där du lägger in tider för matpaus, promenad och tid för att svara på meddelande.

Planera för din komfort, sköna kläder, bra sittplatser och inte minst god mat

 Under retreaten

Ha papper och penna till hands. I en del böcker kan det vara många olika personer att hålla reda på. För att underlätta läsningen kan det vara till hjälp att skriva ner några stödord för varje person man träffar på i boken. Gör plats för 4–5 rader under varje person, så kan du skriva ner allt eftersom. Oftast behövs inte det här stödet när läsningen väl lossnar.Men anteckningarna kan vara ett bra stöd för minnet och göra läsningen behagligare.

Börja dagen med att välja vilken bok du ska läsa. Sätt igång och läs! Behövs det kan du varva med någon annan bok. Det känner du bäst själv.

Kroppen mår inte bra av att sitta still allt för länge, därför kan det vara en idé att ta en mikropaus var tjugofemte minut, för att ge tid till lite rörelse. Kanske gå runt i rummet, veva på armarna eller vad du känner att din kropp behöver. Ge också utrymme för en rask promenad mitt på dagen. Då ger du också plats för att bearbeta det du läst.

Lägg bort mobilen. Det finns väldigt få meddelande som är så akuta att du omedelbart måste svara på dem.

Blir du okoncentrerad kan du göra en enklare andningsövning för att komma till ro. Ibland kallas det att andas i fyrkant. Det går ut på att du andas in, hålla andan, andas ut, hålla andan. Ställ en timer och gör den här övningen i två minuter när det behövs.

Förstärk läsupplevelsen genom att vara klädd i dina allra skönaste kläder och ha gärna något gott nära till hands, en dryck eller något att äta.

Efteråt

Ge dig tid att tänka på hur du mår, vad dagen gett dig.

Karin Kraft från Kraft Kulturproduktion

Vill du planera för en läsande vår så läsa kan du delta i min läsecirkel om Marcel Prousts verk På spaning efter den tid som flytt somkommer att hållas på Göteborgs litteraturhus.. Vi träffas första gången 11 februari klockan 18.30 därefter en gång i månaden fram till maj. I läsecirkeln diskuterar vi och delar våra läsupplevelser. Det kommer också att finnas utrymme för att lösa problem som uppstår i läsningen. Exempelvis om det är något man inte förstår eller om vi behöver råd hur vi ska få tid och ro för vår läsning.

Anmäl dig till karin@kraftkulturproduktion.se.  Kostanden är 100 kronor och betalas på plats vid första träffen.