Självledarskap och motivation

Drömmar och fantasier är viktiga för motivationen men utan agerande stannar det där.  Timermetoden kan vara ett verktyg för att få igång dig själv när det känns trögt och du sitter fast.

 

Motivation är en fantastisk känsla och utan den blir livet grått och tungt. Allra roligast är livet när motivation bara finns där naturligt och det flödar men så kickar verkligheten in. Kanske arbetar du hemma med de distraktioner det innebär, kanske är uppgiften skrämmande eller outsägligt tråkig. Det finns många skäl till bristande motivation.

Självledarskap – styr när du vill agera

Motivation är något vi själva kan styra över och i självledarskap är det viktigt att klura ut om det är en uppgift som behöver att ligga på vänt. Tajmingen kan vara fel eller du behöver processa lite till. Då är det en bra idé att skjuta upp den arbetsuppgiften.

Det finns tillfällen du behöver återhämtning  innan motivationen kan hjälpa dig att komma vidare. Det är superviktigt att lära sig känna igen och respektera när vila eller avkoppling är den rätta medicinen. Men med handen på hjärtat, är det inte så att du många gånger plågar dig själv med att skjuta upp det oundvikliga?

Din dyrbara energi

Den typen av uppskjutande innebär att du ger bort sin egen dyrbara energi och beskär utrymmet för mer lustfyllda och kreativa uppgifter. Finns det större energitjuvar än sådant man försöker tränga undan?

Till slut kan du inte skjuta upp längre pga deadline eller du har helt enkelt inte har lust att ha oavslutade saker hängande över dig.

Din energi är dyrbar och med hjälp av ditt självledarskap kan du öka ditt fokus och din prestation.

Timer- eller Pomodorometoden – ge näring till din motivation

Det är här timer- eller pomodorometoden blir hjälpsam. Idén är att tidsbegränsa det som upplevs obehagligt och avsluta medan det fortfarande känns bra. Ungefär som vid tennisträning, alltid sluta passet med en serve som går in. Det handlar om att skapa positiva kroppsminnen, känslor och tankar för att vårda och ge näring till din motivation.

Gör så här

  1. Bestäm hur lång tid du vill lägga på uppgiften, 25 minuter kan vara lagom (kortare tid om du verkligen avskyr det du skall göra)
  2.  Sätt timern på 25 minuter, lägg telefonen en bit ifrån dig och glöm bort den en liten stud. Fokusera på din uppgift och arbeta igenom den utan avbrott.
  3. När timern pinglar, avsluta arbetet och ta en paus.
  4.  Reflektera över din känsla. Var det inte fullt så jobbigt som det kändes innan eller är du tom färdig med din uppgift?
  5. Det finns nu några olika vägar att gå. Efter din paus kan du sätta timern igen och fortsätta en stund till. Du fattar ett medvetet beslut att fortsätta vid ett annat tillfälle. Du kan konstatera att du gjort ett utmärkt arbete och avsluta, för nu är du klar.
  6. Det viktiga är att du medvetet skapar en positiv association till din uppgift och inte använder timermetoden för att kunna pressa dig lite till. Lustfylldhet fungerar bäst för motivation.